Lidl naštval Čechy. Ukázala se nehezká věc, kterou dělá

V důsledku neustále se zdražujících potravin se znovu začalo mluvit o tom, zda na tom náhodou nemají svůj podíl velké obchodní řetězce a jejich strategie nákupu potravin. Pozornost se napřela především na ovoce a zeleninu, u kterých je Česká republika z velké části soběstačná. Přesto se sem běžně dostupné druhy ve velkém dovážejí.

Produkce z celého světa

Na tento problém upozorňuje v poslední době především Česká agrární komora, jejímž členům se pochopitelně nelíbí, že jim leží obrovské množství plodin ve skladech, které by rádi prodali českým zákazníkům. Ačkoliv se snaží, v tuzemsku působící zahraniční řetězce od nich zboží neodebírají. Raději si ho objednají v cizině, a to nikoliv třeba v Polsku nebo na Slovensku, ale klidně na druhé straně Země. Tak jsme se dozvěděli, že někteří prodejci sem vozí cibuli až z Nového Zélandu. Prý ji tam sehnali levněji.

Pak se ale nabízí otázka, zda to celé náhodou není špatně postavené. Jak mohou čeští zemědělci fungovat, když čelí konkurenci doslova z celého světa a o jejich úspěchu a neúspěchu rozhoduje to, že někdo zrovna stejnou plodinu nabídne o pár haléřů levněji.

A jak to jde dohromady s tolik vzývanou ochranou životního prostředí, když tisíce kilometrů putuje zásilka cibule, která se dala pořídit doslova na místě?

Foto: Shutterstock

Obchodníci hledí hlavně na zisk

Nejde přitom o jediný případ. V českých obchodech běžně koupíte jablka z Chile, brambory z Francie, mrkev z Itálie nebo česnek z Číny. Češi přitom všechny tyto produkty dokáží vypěstovat ve špičkové kvalitě i za rozumné ceny. Jen zrovna nejsou nejvýhodnější na světě. A to jim překazí obchod. Zároveň to ale znamená, že český zákazník nemůže jednoduše podpořit české zemědělce, protože jeho obchod prodává zboží odjinud.

Příliš nepřekvapí, že se lidé začali více zajímat o to, jakou zeleninu a ovoce nakupují. Logickou reakcí obchodních řetězců by bylo připustit chybu a snažit se v regálech nabízet lokální produkci.

Například Lidl k tomu ale přistoupil poněkud jinak. Jak upozornila opět agrární komora, byl to právě on, kdo nabízel cibuli z Nového Zélandu. A je to on, kdo teď na cenovkách na regálu přestal uvádět zemi původu. Namísto ní se zde dozvíte, že původ je k dohledání na balení. To je sice pravda, protože to je zákonná povinnost. Zároveň to však vede k větší nepřehlednosti a nutnosti informace složitě vyhledávat. Málokdo na to má čas u každého produktu.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.