Dramaticky zdražuje potravina, kterou Češi doslova milují a kupují ve velkém. To je drsný zářez do rozpočtu

Tohle je další tvrdá rána pro Čechy. Přichází totiž další vlna zdražování, které se tentokrát nevyhne potravině, která je pro tuzemsko zcela klíčová. Jde pochopitelně o pivo, jež se stává stále méně dostupným.

Plošné navýšení cen

Ty tam jsou časy, kdy mohlo být považováno za levný nápoj. Dnes se v restauraci ležák běžně prodává za 50 až 60 korun. Zatímco ještě před pár lety jsme se podivovali nad tím, jak v západní Evropě mohou lidé za pivo dávat tři eura, od této hodnoty už jsme vlastně jen krůček. A pokud to půjde se zdražováním takto dál, možná ji zdoláme už příští rok.

Teď tu totiž máme nové navýšení ceny. Krásně ukazuje, jak moc je trh s pivem našponovaný. Jako první se k oznámení vyšších cen odhodlal lídr tuzemského trhu, kterým je Plzeňský prazdroj. Ten informoval, že navýší cenu všech svých piv, a to jak lahvových, tak čepovaných. Jde o navýšení v průměru o 1,7 koruny, respektive osm procent. To je ale pouze velkoobchodní cena. K tomuto navýšení si své jistě přirazí i obchodníci a restaurace. Cena pro zákazníky tak vzroste pravděpodobně o poznání více.

Tímto oznámením se však strhla lavina dalších. Zdražení postupně oznámily pivovary Staropramen, Budvar nebo Primátor. Další zcela jistě budou následovat.

Foto: Shutterstock

Zdražení se nelze divit

Výrobci piva argumentují, že zdražit jednoduše musí, protože rychle rostou ceny všech vstupů. Kromě energií zdražují také suroviny nebo cena práce. Ale i méně viditelné věci, jako třeba výčepní technologie nebo sklo, jež pivovar poskytují restauracím obvykle zdarma za to, že odebírají jejich produkt. Hodně rychle rostou rovněž ceny obalových materiálů, tedy lahví a hliníku na plechovky.

Průměrného Čecha se každé zdražení piva dotýká velmi citelně, protože ho lidé jsou zvyklí jednoduše konzumovat ve velkém množství. Je tu však přeci jen vidět určitá změna trendu. Pro mnoho lidí už je jen obtížně dostupné pravidelné popíjení piva v restauracích, kde zdražuje nejvíce, a tak se uchylují k domácí konzumaci.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.