Automobilky našly nový zdroj čipů. Těžko věřit, z čeho je draze dolují

Zdá se, že jde skutečně do tuhého. Touto dobou již měla být krize na poli polovodičů vyřešena a nedokončené automobily stojící na odstavných plochách letišť se měly rychle začít osazovat proudícími dodávkami čipů.

Krize jen tak neskončí

Jenže to se bohužel neděje a nedostatek čipů se naopak dále prohlubuje. Kromě toho, že se dosud nepodařilo zcela obnovit veškeré kapacity v klíčové Asii, teď do celé záležitosti promlouvá i konflikt na Ukrajině, která shodou okolností patří k největším producentům neonu. Tedy suroviny, která je k výrobě čipů potřeba.

Například podle ředitele společnosti Intel Pata Gelsingera by globální nedostatek čipů měl trvat až do roku 2024. To jsou přinejmenším další dva roky, což už by mohlo přinést skutečně velké problémy. Na trhu může v důsledku toho nastat kritický nedostatek vozidel, jejichž ceny by pak vystřelily vzhůru, ať už těch nových nebo ojetých.

Automobilky se tak podle všeho rozhodly nečekat na zázrak a vzaly věci do vlastních rukou, jak prozradil šéf společnosti ASML, která je dominantním výrobcem litografických přístrojů určených právě k výrobě čipů. Peter Wennink se na tiskové konferenci v rámci výsledků firmy nechal slyšet, že situace dospěla do té fáze, že některé automobilky prý skupují pračky a další spotřebiče, z nichž se snaží vydolovat potřebné čipy.

Foto: Shutterstock

Chybí primitivní čipy

Nutno zde vysvětlit, že automobilový průmysl nepotřebuje ty nejsofistikovanější čipy. Respektive, v jejich případě nepanuje tak kritický nedostatek, jakkoliv i jich není zrovna přehršel. Ovšem zásadně se nedostává především jednoduchých čipů s architekturou starou klidně přes deset let. Tyto čipy ve vozidlech ovládají jednoduché funkce, jako třeba otevírání oken. A právě takové čipy je dnes možné ve velkém najít třeba i v pračkách.

Automobilkám se tak vyplatí skupovat spotřebiče, ze kterých vymontují pár součástek a následně je vyhodí. Jak to zapadá do všude tolik vzývané udržitelnosti? Inu, to se nás neptejte.

Je také otázkou, jak dlouho něco podobného bude možné praktikovat. Logicky ani výrobci spotřebičů nemají čipů nadbytek. Například i významný hráč na tomto poli, společnost Whirlpool, své akcionáře informovala o tom, že se potýká s výpadky dodávek.

Může se tak docela dobře stát, že se automobilkám podaří z praček vytrhat nějaké ty čipy, avšak pak si zase koncoví spotřebitelé třeba nevyperou.

Foto: Shutterstock, zdroj: Protocol

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.